Το
«Βραβείο Αειφόρου Σχολείου» είναι ένας διαγωνισμός μεταξύ σχολείων της
ίδιας βαθμίδας ή κατηγορίας (νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια- γενικά
λύκεια, επαγγελματικά λύκεια και ΤΕΣ, ειδικά σχολεία, σχολεία δεύτερης
ευκαιρίας). Για κάθε κατηγορία υπάρχει διαφορετικό βραβείο. Τα σχολεία
διαγωνίζονται στην επίτευξη καλύτερων επιδόσεων σε τρεις γενικούς
τομείς:
Α. Τον παιδαγωγικό
Β. Τον κοινωνικό και οργανωσιακό
Γ. Τον περιβαλλοντικό
Για
κάθε ένα από τους τομείς αυτούς υπάρχουν συγκεκριμένοι «δείκτες» ή
κριτήρια, με τα οποία γίνεται η σύγκριση μεταξύ των σχολείων που
συμμετέχουν στον διαγωνισμό. Οι δείκτες αυτοί στηρίζονται σε σημαντικό
βαθμό στο σετ των «δεικτών αειφόρου ανάπτυξης» του Ο.Η.Ε., ενώ έχουν
ληφθεί υπόψη και οι «δείκτες εκπαίδευσης για την αειφορία» που έχει
δημιουργήσει η UNΕCE. Ωστόσο, οι δείκτες Αειφόρου Σχολείου αυτοί
καθαυτοί είναι πρωτότυποι και μοναδικοί σε παγκόσμια κλίμακα, όπως και
όλο το σύστημα του Ελληνικού «Βραβείου Αειφόρου Σχολείου». Το σύνολο των
δεικτών μπορείτε να το δείτε αναλυτικά εδώ.
Οι δείκτες δημιουργήθηκαν προκειμένου να αποτελέσουν οδηγό για το οργανωτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο θα κινηθούν τα σχολεία που θα συμμετέχουν. Τα σχολεία συμμετέχουν στο διαγωνισμό «Βραβείο Αειφόρου Σχολείου» προαιρετικά, χωρίς να αναλαμβάνουν δεσμεύσεις σε περίπτωση αποχώρησης.
Α. Τον παιδαγωγικό
Β. Τον κοινωνικό και οργανωσιακό
Γ. Τον περιβαλλοντικό
Οι δείκτες δημιουργήθηκαν προκειμένου να αποτελέσουν οδηγό για το οργανωτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο θα κινηθούν τα σχολεία που θα συμμετέχουν. Τα σχολεία συμμετέχουν στο διαγωνισμό «Βραβείο Αειφόρου Σχολείου» προαιρετικά, χωρίς να αναλαμβάνουν δεσμεύσεις σε περίπτωση αποχώρησης.
Χρειαζόμαστε πράγματι ένα «Βραβείο Αειφόρου Σχολείου»;
Το Σεπτέμβριο του 2002 υιοθετήθηκε ομόφωνα από τη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών το ψήφισμα 57/254, το οποίο καθιέρωσε τη «Δεκαετία της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη»
(2005-2014). H UNESCO ορίστηκε ως ηγετικός φορέας για την προώθησή της.
Σκοπός της «Δεκαετίας» είναι να βρουν «χώρο» στα σχολικά αναλυτικά
προγράμματαοι αρχές και οι αξίες της Αειφόρου Ανάπτυξης.
Η «Δεκαετία της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη» αποσκοπεί:
- στην προαγωγή της εκπαίδευσης ως βάσης για μια βιώσιμη ανθρώπινη κοινωνία
- στην ενσωμάτωση της Αειφόρου Ανάπτυξης σε όλα τα επίπεδα των εκπαιδευτικών συστημάτων
- στην ενίσχυση της διεθνούς συνεργασίας στον τομέα της αειφόρου ανάπτυξης
- στην ανταλλαγή καινοτόμων προγραμμάτων, πολιτικών και πρακτικών, για την προώθηση της ιδέας της Αειφόρου Ανάπτυξης.
Ως απάντηση στις προτάσεις της UNESCO το Βραβείο Αειφόρου Σχολείου μπορεί να συμβάλλει στη:
- Βελτίωση της λειτουργίας του σχολείου ως οργανισμού μάθησης
- Βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης μέσω της υιοθέτησης μαθητοκεντρικών διδακτικών μεθόδων και προσεγγίσεων.
- Βελτίωση της αποτελεσματικότητας της διδασκαλίας και της μάθησης με την εισαγωγή των ΤΠΕ στη διδασκαλία
- Βελτίωση του επαγγελματικού επιπέδου των εκπαιδευτικών μέσω της ενδοσχολικής συνεργασίας και διαρκούς επιμόρφωσης.
- Βελτίωση του κλίματος του σχολείου μέσω της συνεργασίας των παραγόντων της σχολικής ζωής και της υιοθέτησης της «ολιστικής σχολικής προσέγγισης».
- Δημιουργία δημοκρατικών, ευαίσθητων, ενεργών μαθητών-πολιτών με γνώσεις, στάσεις και συμπεριφορές που συνάδουν με τις αρχές της αειφορίας.
- Ενδυνάμωση των σχέσεων του σχολείου με την τοπική κοινωνία και τους θεσμοθετημένους φορείς της κοινωνίας
- Μεταφορά τεχνογνωσίας στα σχολεία σχετικά με την μείωση του οικολογικού αποτυπώματος.
- Βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας των σχολικών κτηρίων
- Μείωση του οικολογικού αποτυπώματος των σχολείων
- Μείωση του κόστους συντήρησης από τη μείωση ή εξαφάνιση των βανδαλισμών.
- Βελτίωση της εικόνας και της αυτοεικόνας των ελληνικών σχολείων
- Συμβολή των σχολείων στην επίτευξη του εθνικού στόχου, της αειφόρου-οικο- ανάπτυξης.
Η διαφορά του Βραβείου Αειφόρου Σχολείου από άλλους σχολικούς διαγωνισμούς έγκειται στο γεγονός ότι αυτό υιοθετεί την «ολιστική σχολική προσέγγιση»
δηλαδή μια ολοκληρωμένη προσέγγιση στη διδασκαλία, στη μάθηση, στη
δημοκρατική λειτουργία, στην προστασία του περιβάλλοντος. Σέβεται όλες
τις ανάλογες πρωτοβουλίες, ωστόσο δεν επικεντρώνει το ενδιαφέρον του
στον τομέα του περιβάλλοντος ή του πολιτισμού ή κάποιον άλλο, αλλά
υποστηρίζει εξίσου τη βελτίωση κάθε πλευράς της σχολικής ζωής
(παιδαγωγικός τομέας, κοινωνικός και οργανωσιακός τομέας,
περιβαλλοντικός τομέας).
Και γιατί «διαγωνισμός»;
Περισσότερα: www.aeiforosxoleio.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου