της Δεκαετίας των Ηνωμένων Εθνών για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (ΕΑΑ)
Σύμφωνα με την τον ΟΗΕ, τα έτη 2005-2014 έχουν ανακηρυχτεί ως
η «Δεκαετία της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη».
η «Δεκαετία της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη».
Σύμφωνα και με τη 106553/Γ7/13-10-2006 «Το πλαίσιο Αναφοράς της εκπαίδευσης για τη Αειφορία και οι Σχολικές δραστηριότητες»,
το έτος 2013 είναι αφιερωμένο στο "ανθρωπογενές περιβάλλον και την αειφόρο διαχείριση".
το έτος 2013 είναι αφιερωμένο στο "ανθρωπογενές περιβάλλον και την αειφόρο διαχείριση".
Σύμφωνα
με την UNESCO, τα έτη 2005-2014 έχουν οριστεί ως η «Δεκαετία της
εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη». Σύμφωνα και με τη
106553/Γ7/13-10-2006 «Το πλαίσιο Αναφοράς της εκπαίδευσης για τη
Αειφορία και οι Σχολικές δραστηριότητες», το έτος 2013 είναι αφιερωμένο
στο Ανθρωπογενές περιβάλλον και την αειφόρο διαχείριση.
Στο
πλαίσιο αυτό η διευρυμένη έννοια του περιβάλλοντος, ως φυσικής
δεξαμενής αλλά και πεδίου κάθε ανθρώπινης δραστηριότητας (πόλεις,
κτήρια, μουσεία, πάρκα, οργανωμένοι χώροι άθλησης και τέχνης, κοινωνικές
ομάδες κλπ), οι ολιστικές αντιλήψεις για την Υγεία (όχι ως απουσία
ασθένειας αλλά ως συνολική ποιότητα ζωής με πολλαπλές παραμέτρους) και
βέβαια ο Πολιτισμός, λειτουργούν ως αλληλένδετα πεδία μελέτης και
δράσεων.
Δυο λόγια για τη θεματική χρονιά
Όπως προδίδει ο τίτλος και η φετινή θεματική χρονιά προσφέρει την ευκαιρία για ποικίλα διεπιστημονικά θέματα: Η
διευρυμένη έννοια του περιβάλλοντος, ως φυσικής δεξαμενής αλλά και
πεδίου κάθε ανθρώπινης δραστηριότητας (πόλεις, κτίρια, μουσεία, πάρκα,
οργανωμένοι χώροι άθλησης και τέχνης, κοινωνικές ομάδες κλπ), οι
ολιστικές αντιλήψεις για την Υγεία (όχι ως απουσία ασθένειας αλλά ως
συνολική ποιότητα ζωής με πολλαπλές παραμέτρους) και βέβαια ο
Πολιτισμός, λειτουργούν ως αλληλένδετα πεδία μελέτης και δράσεων.
Ο προτεινόμενος κατάλογος σχολικών ποργραμμάτων είναι μακρύς και περιλαμβάνει ζητήματα όπως:
- Η πόλη ως σύστημα & η αειφόρος διαχείριση της/ Εισροές: ενέργεια, νερό, αγαθά, κεφάλαιο, άνθρωποι, κ.λπ. / Εκροές: λύματα-απορρίμματα-εκπομπές, προϊόντα, υπηρεσίες.
- Μοντέλα ανάπτυξης οικισμών στο «χρόνο» - Αρχαιολογικοί χώροι - Ιστορικοί χώροι/μνημεία – Παραδοσιακοί οικισμοί, διαχείριση πόρων και υλικών & αρχιτεκτονική κληρονομιά (τι μπορούμε να μάθουμε από αυτά…)
- Μοντέλα ανάπτυξης οικισμών στο «χώρο» μέσα από παραδείγματα από Β. Ευρώπη, Ασία, Αρ. Εμιράτα και από διάφορα μέρη της Ελλάδας.
- Σχεδιασμός: Χωροταξία, χάραξη & χρήσεις γης (οικισμοί, γεωργικές εκτάσεις, κ.α.), βιομηχανικά πάρκα, οδικοί άξονες, κ.λπ.
- Σύγχρονες προκλήσεις: δόμηση, ελεύθεροι χώροι, μεταφορές, αστικοποίηση, ρύπανση, αλλοτρίωση, παραβατικότητα-βία, ρήξη κοινωνικού ιστού, νεοάστεγοι, κ.λπ.
- Συμμετοχή του κατοίκου – πολίτη στα κοινά και τη διαχείριση της πόλης/κοινότητας του
- Δείκτες επιτυχίας / ευτυχίας: Αναθεώρηση δεικτών ΑΕΠ (GDP)
- ...
Τα
παραπάνω μπορεί να αποτελέσουν τον πυρήνα της ευέλικτης ζώνης στο
Δημοτικό, των καινοτόμων προγραμμάτων στο Γυμνάσιο (προγράμματα Π.Ε.,
Α.Υ.), του project στην Α΄Λυκείου, αλλά μπορούν εξίσου να ενταχθούν στα
υπάρχοντα μαθήματα του Αναλυτικού Προγράμματος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου